Narzędzia automatyczne do testowania dostępu do treści cyfrowych działają poprzez analizę kodu HTML, CSS i JavaScript oraz symulowanie interakcji w celu zidentyfikowania potencjalnych problemów z dostępnością. Są zaprojektowane do szybkiego skanowania i oceny różnych elementów strony internetowej lub aplikacji, zapewniając wgląd w zgodność ze standardami dostępności, takimi jak wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych (WCAG). Działają w następujący sposób.
Narzędzia automatyczne do testowania analizują kod strony internetowej lub aplikacji. Obejmuje to badanie HTML pod kątem struktury i semantyki, CSS pod kątem stylizacji oraz JavaScript pod kątem dynamicznych zachowań.
Aby ocenić, czy kod jest zgodny ze standardami, narzędzia odwołują się do wytycznych dotyczących dostępności, takich jak WCAG. Dotyczy to kryteriów, po których spełnieniu treści internetowe są bardziej przyjazne osobom z niepełnosprawnościami.
Narzędzia automatyczne wykorzystują predefiniowane zestawy reguł, które odpowiadają różnym kryteriom spełnienia wymogów WCAG. Sprawdzają one określony aspekt dostępności, taki jak obecność tekstu alternatywnego dla grafik, prawidłowe etykietowanie formularzy, odpowiedni kontrast kolorów i inne.
Niektóre narzędzia symulują interakcje użytkownika, aby ocenić, jak elementy reagują na różne metody wprowadzania danych. Mogą symulować nawigację za pomocą klawiatury, interakcje z czytnikami ekranu lub polecenia głosowe w celu zidentyfikowania potencjalnych trudności.
Problemy wykryte przez narzędzia automatyczne są kategoryzowane według ich istotności. Określane jest, jaki mają wpływ na poziom dostępności do treści cyfrowych. Umożliwia to w ustalenie priorytetów, którymi należy zająć się w pierwszej kolejności.
Narzędzia automatyczne generują szczegółowe raporty przedstawiające wykryte problemy, w tym lokalizację wystąpienia nieprawidłowości w kodzie, ich opis oraz rekomendacje naprawy.
Narzędzia do automatycznego testowania mogą wspierać programistów w procesie pisania kodu poprzez wielokrotne uruchamianie testów i sprawdzanie osiągniętego wyniku. Pozwala to wykryć i wyeliminować większość problemów na początkowym etapie prac.
Niektóre narzędzia zawierają funkcję stałego monitorowania, pozwalając wykrywać nieprawidłowości związane z dostępnością na każdym etapie rozwoju produktu.
Narzędzia testujące automatycznie potrafią sprawnie zidentyfikować szereg typowych problemów z dostępnością, ale mają też ograniczenia. Mogą nie wychwycić wszystkich ograniczeń dostępności, a ich wyniki powinny być uzupełnione ręcznymi testami oraz piniami użytkowników. Istotne jest, aby interpretować wyniki automatycznych narzędzi i rozumieć kontekst wykrytych problemów. Ręczne testowanie dostępności cyfrowej polega na aktywnej interakcji testerów z produktem w celu oceny jego użyteczności. Pomaga to odnaleźć potencjalne braki w dostępności, które automatyczne narzędzia mogą przeoczyć. W przeciwieństwie do testów automatycznych, które opierają się na predefiniowanych algorytmach, testy manualne są bardziej zorientowane na działania użytkownika. Są dostosowane do kontekstu i różnych możliwych niepełnosprawności.
Testy manualne pozwalają zweryfikować odczucia użytkownika względem strony internetowej w zupełnie innej skali. Testerzy mogą ocenić przejrzystość i prostotę interakcji z aplikacją oraz jej treściami, a także intuicyjność nawigowania na stronie z uwzględnieniem różnych zmiennych. Ludzkie spojrzenie pozwala zbudować pełniejszy obraz tego, jak faktycznie aplikacja zostanie odebrana i jakie wzbudzi emocje u użytkownika.
Narzędzia automatyczne mogą mieć trudności z oceną interaktywnej zawartości takich jak: złożone formularze, dynamiczne menu lub treść ładowana asynchronicznie. Testerzy poruszają się po tych elementach i sprawdzają, jak reagują na technologie wspomagające. Weryfikacja poprawności działania odbywa się w czasie rzeczywistym.
Wytyczne dotyczące dostępności cyfrowej mają kluczowe znaczenie. Wymagają one ludzkiej interpretacji w oparciu o określone zmienne. Testerzy manualni wnoszą wiedzę i doświadczenie, aby interpretować wytyczne w kontekście produktu cyfrowego przeznaczonego dla osoby z niepełnosprawnością. Biorą pod uwagę takie czynniki, jak trafność treści, struktura semantyczna i przejrzystość użytkowania.
Treści cyfrowe coraz częściej oferują spersonalizowane doświadczenia. Testowanie manualne pozwala na pełniejszą ocenę tego, jak dostosowuje się do preferencji użytkownika oraz ustawień technologii wspierających. Zdolność do adaptacji ma znaczenie dla zaspokojenia potrzeb wszystkich użytkowników.
Treści multimedialne (np. grafiki, wideo oraz audio) wymagają szczegółowej oceny. Testerzy manualni analizują również alternatywne opisy tekstowe, opisy przycisków i inne funkcje dostępności, upewniając się, że każdy element przekazuje zamierzone informacje określonym grupom użytkowników.
Testy manualne doskonale sprawdzają się w badaniu bardziej złożonych przypadków np. wymagających kilku działań krok po kroku lub sytuacji krytycznych, które mogą nie zostać uwzględnione przez narzędzia automatyczne. Testerzy symulują przypadki, takie jak nagłe zmiany treści lub decyzji użytkownika, aby ocenić, jak dobrze produkt cyfrowy reaguje w nieprzewidzianych warunkach.
Narzędzia automatyczne dostarczają cennych informacji. Brakuje im jednak kompleksowej interpretacji innych źródeł (m.in. od użytkowników). Testerzy manualni zbierają użyteczne informacje oraz sugestie od użytkowników. Analizują problemy i emocje towarzyszące użytkownikom, aby precyzyjnie zdefiniować osiągnięty poziom dostępu do treści cyfrowych.
Co do zasady testy manualne uzupełniają narzędzia automatyczne, wzbogacając proces oceny dostępności o spojrzenie użytkownika, zdolności adaptacyjne i empatię. Dzięki temu treści cyfrowe są nie tylko prawidłowe od strony technicznej, ale także gwarantują pozytywne wrażenia użytkownika. Profesjonalne audyty dostępu do treści cyfrowych najczęściej stanowią połączenie testów automatycznych, manualnych, wykonywanych przez specjalistów, oraz przeprowadzanych przez użytkowników w celu zapewnienia kompleksowej oceny.
Po otrzymaniu wyników audytu dostępności, kolejne kroki obejmują poprawę zidentyfikowanych problemów i wdrożenie ulepszeń, aby zwiększyć cyfrową dostępność produktu. Oto co należy zrobić dalej:
Zapewnianie dostępności cyfrowej to nieprzerwany proces. Należy regularnie monitorować i przeprowadzać okresowe audyty w celu zapewnienia stałej zgodności z wymogami. Przeprowadzanie szkoleń i podnoszenie świadomości wśród zespołów programistycznych i projektowych w kwestii standardów dotyczących zapewniania dostępności powinno zostać włączone do stałych działań firmy. Warto rozważyć ustanowienie (lub aktualizację) polityki dostępności, określającej zaangażowanie firmy. Równy dostęp do treści cyfrowych dla wszystkich użytkowników wymaga nieustannych zmian.
Misją Accessibility House jest wprowadzanie do organizacji wymogów dostępności. Dlatego też wykraczamy poza samo wprowadzanie zmian w kodzie — dostarczamy dokumentację dotyczącą obszarów wrażliwych, które wymagają uwagi ze strony programistów. Dla szybko rozwijających się firm jesteśmy czymś więcej niż usługą; jesteśmy sprzymierzeńcem w tworzeniu oprogramowania. Dbamy o to, by każdy mógł wykonywać zadania z najwyższą wydajnością. Efektem jest walka z cyfrowym wykluczeniem.
Dlaczego HTML to nie tylko język struktury, ale również potężne narzędzie do tworzenia cyfrowych doświadczeń, które przełamują bariery.